NY YRKESBANA INOM

Digital marknadskommunikation

Jag som driver Qomplett Kommunikation heter Sandra Lindroth och jag är verksam i Norrköping. Jag har arbetat passionerat som lärare i grundskolan i mer än 13 år.

Som 37-åring kände jag att min gnista för läraryrket falnat, och jag bestämde mig för att byta bana inom yrkeslivet. Jag brinner för kommunikation och för att skapa kreativt. Lyckligtvis hittade jag utbildningen till Digital marknadskommunikatör på Affärshögskolan i Linköping, och kände att det här kommer att passa mig!

Nu är jag färdig med skolan och jag ser fram emot att påbörja min nya yrkeskarriär.

logotyp-qomplett
extern-marknadsavdelning

QOMPLETT SOM

Extern marknadsavdelning

Utöver att bygga din nya hemsida, eller uppdatera din befintliga, kan jag hjälpa dig med en mängd andra saker vad gäller kommunikation ut mot din målgrupp. 

Det finns fördelar med att använda en extern marknadsavdelning. Du får ytterligare ett par ögon på din kommunikation, ögon som ser saker utifrån och med ett objektivt perspektiv. Det kan ge dig många nya infallsvinklar, tankesätt och idéer. Kommunikationen blir enhetlig både vad gäller budskap och design. Och framförallt – den blir av!

Qomplett hjälper till med de tjänster som behövs. Det kan handla om strategi och kommunikationsplanering, administration av hemsidan eller sociala medier, produktion av texter såsom mejlutskick, powerpointpresentationer eller artiklar.

Jag kan också hjälpa till med enklare grafisk formgivning av logotyper och ta fram en grafisk profil. Vill du ha hjälp med trycksakslayout och produktion av trycksaker så ordnar jag det.

Hör gärna av dig så diskuterar vi dina behov! 

ÄR SOCIALA MEDIER

Något att satsa på?

Svaret är för de flesta företag JA. Du bör helt enkelt finnas där dina kunder finns, och de sociala medierna är perfekta plattformar för dialog med kunderna. Det ger dig möjlighet att stärka ditt varumärke och din kundrelation.

Till skillnad från många andra medier bygger de flesta sociala medierna på interaktion och deltagande. Visst kan du även informera via dem, men den största möjligheten är att du kan skapa dialog med dina kunder. Man kan ställa frågor till sina följare och få in synpunkter och kommentarer, vilket är väldigt värdefullt för att som företag kunna utvecklas utifrån kundernas önskemål. 

Men hur lyckas man med sin närvaro i sociala medier?

LYCKAD NÄRVARO I

Sociala medier

När ditt företag bestämmer sig för att arbeta med sociala kanaler, är det viktigt att skapa en strategi. Vad är ditt mål med sociala medier? Vilken målgrupp har ditt företag? Att lyckas bra med sin närvaro och sin interaktion med sin målgrupp kräver både tid och engagemang. Den här tiden kan ibland vara svår att hitta – det är då Qomplett kommer in i bilden. 

Som din externa marknadsavdelning kan jag hjälpa dig och ditt företag att skapa en strategi som är genomförbar och som fungerar långsiktigt. Vi börjar med att gå igenom dina mål med sociala kanaler, din målgrupp och ditt varumärke. Vi jobbar fram en strategisk plan vad gäller innehåll och frekvens för inlägg. Det är av betydande vikt att även jobba med regelbunden uppföljning för att utvärdera utvecklingen, och därefter optimera. 

VAD ÄR

Content marketing?

Content marketing, eller innehållsmarknadsföring som det heter på svenska, är det sätt att kommunicera med kunderna som jag rekommenderar. Det är egentligen det enda fungerande sättet för att verkligen nå fram till målgruppen. Generellt är vi väldigt trötta på påträngande reklam och vi är mer eller mindre immuna för den typen av marknadsföring.

Innehållsmarknadsföring handlar om att kommunicera med sina kunder utifrån vad som är värdefullt för dem, istället för att bara prata om sina egna tjänster eller produkter. Man skapar då ett förtroende och uppfattas som en pålitlig partner. Ge dina kunder maximalt med kunskap, tips och inspiration helt enkelt.

Du jobbar med content marketing genom företagets egna kanaler, på hemsidan och genom dina sociala medier. Innehållet kan också spridas via köpt annonsering. Det viktiga är att innehållet ska vara relevant och värdefullt ur målgruppens perspektiv, och inte fokusera på att sälja eller beskriva produkter, även om det fortfarande är det långsiktiga målet. Vill du veta mer om content marketing så hör av dig!

content-marketing

Detta är ett bra exempel på Content marketing på Instagram från Granngården. Bjussigt innehåll skapar fler följare, ditt varumärke framstår mer trovärdigt och du får mer trogna kunder.

NÅ MIG GENOM

Kontaktformuläret